EI VÄKISIN

27/11/2017





Olin pitkään siinä uskossa, että sisukkuus on yksi merkittävimmistä vahvuuksistani. En ole helposti luovuttavaa tyyppiä. Onpa haaste liittynyt sitten työhön, ihmissuhteisiin tai harrastamiseen olen ollut tyylilleni uskollinen. Olen hionut ja viilannut, työstänyt ja puurtanut, menettänyt yöunia ja ruokahaluja. Olen ratkonut mahdottomia yhtälöitä päätäni säästämättä ja ajatellut, että jos olen taisteluni valinnut, niin taistelen.

Mutta jossain vaiheessa sissin taistelukypärän sisällä päätäni alkaa hiertää ikävä kivi. Ensin pää puutuu kaikesta ratkomisesta. Sitten se tyhjenee. En kuitenkaan luovuta. Alan lyödä tyhjää päätäni seinään niin että kolisee. Syyttelen ja moitin, kun sisäinen sissini alkaa hyytyä. Ratkaiseva hetki on se, kun pitelen päätäni jonkun taistelun nujakassa ja tajuan, että se on pehmentynyt. Se ei siis ole vielä täysin muussia, mutta se on pehmentynyt. Valaistun.

Pehmeään päähäni pälkähtää sana armo. Minua ei kosketa mikään ulkopuolinen voima. Viisaus tulee sisältäni. Uskaltaisinko antaa olla? Entä jos en yrittäisikään väkisin ratkaista jotain, mikä ei ratkea. Ja entä jos en olisikaan sen takia syyllinen, huono tai epäonnistunut. Tässä kohtaa pehmeää päätäni jo huimaa. Voisiko pääni aloittaa uuden elämän vähemmän vaativana tapauksena?


Olemme matkalla, minä ja pääni. Opettelen armollisuutta itseäni kohtaan pienillä teoilla. Hengitän. Kerron peilikuvalleni, että riitän. Teen oman osuuteni yhtälöissä, joissa en ole yksin. Jos juttu ei luista, luotan siihen, ettette katoa minnekään. En istu koneen ääressä tuskaisena, vaan lähden ulos tai tapaamaan ystäviä. Jatkan, kun sanat taas asettuvat paikoilleen pakottamatta. Annan olla, vaikka jostain kaukaa kuuluukin vielä ääni, joka käskee ja määrää yrittämään sinnikkäämmin.


Uskonnollista alkuperää oleva käsite voi ehkä sittenkin koitua ihmiskunnan pelastukseksi, sillä armollisuus on myös trendikästä. Itsensä piiskaaminen ja kuiviin puristaminen sen sijaan on varma mutka evoluution matkassa.

Ilahdun valtavasti Heidin Armo by Livinki Design-lifestylebrändistä. Mahtavaa, että joku julistaa arjen armollisuuden ilosanomaa myös kahvin, villasukkien, saippuan ja korttien voimalla. Halleluja!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti